Kledingstress - Reisverslag uit Khagrāchari, Bangladesh van Kalina Hoogendonk - WaarBenJij.nu Kledingstress - Reisverslag uit Khagrāchari, Bangladesh van Kalina Hoogendonk - WaarBenJij.nu

Kledingstress

Door: Kalina

Blijf op de hoogte en volg Kalina

11 Maart 2015 | Bangladesh, Khagrāchari

Na een paar dagen in Dhaka merkte ik dat het tijd werd om mij in Bengalese klederdracht te gaan hullen. De vier dames in de inductionflat van VSO waren al gezamenlijk gaan shoppen en verschenen geheel in stijl op de eerste trainingsdag. In Nederland was het niet meer gelukt wijde broeken, lange rokken of tunieken te scoren zo midden in de winter. Ik voelde me daarom ietwat ongemakkelijk toen een medewerker van VSO, tijdens een internationale handelsbeurs, een blik op mijn kleding wierp en vroeg: “So Kalina, are you going to buy traditional clothes?”

Aangekomen in Khagrachari besloot ik dus zo snel mogelijk een zogenaamde salwar kameez aan te schaffen. Deze ‘three piece’ bestaat uit een wijde broek (de salwar), een tuniek (kameez genaamd) en een sjawl. Nu bleek dit makkelijker gezegd dan gedaan want de keuzemogelijkheden zijn eindeloos. En een ieder die mij kent weet dat een teveel aan opties mij tot wanhoop drijft.

Op de bazaar wemelt het van de stoffenzaken en kleermakers. Je ziet poppen buiten behangen met ‘three pieces’, in vele kleuren en met diverse decoraties. Je kunt er voor kiezen er 1 aan te wijzen en af te rekenen maar dan betaal je de hoofdprijs. Een voordeliger optie zijn de pakketjes die in de kasten liggen; je wijst met een stok aan wat je mooi vindt en in rap tempo worden de verschillende patronen voor je uitgestald. Omdat het nog in elkaar gezet moet worden, vind ik het lastig me voor te stellen hoe het eruit komt te zien. Zal ik dan toch maar kiezen voor een losse lap stof en daar iets van laten maken? Maar hoeveel stof heb je dan nodig en hoe maak je duidelijk welk model je wilt?

Ik kreeg het er benauwd van maar hakte bij het zien van Suns gefrustreerde hoofd de knoop door en regelde met zweet in mijn handen een betere prijs voor een bijna kant en klare salwar kameez. Bij een kleermaker in ons dorp werd ik opgemeten door een jong meisje. Hilariteit alom toen bleek dat ze niet bij mijn schouders kon komen. Ik ben een re

  • 11 Maart 2015 - 15:58

    Melisse:

    Ik zal eerlijk bekennen, toen ik zag dat de titel "kledingstress" was, ben ik eerst naar beneden gescrold om de foto's te bekijken. Ik snap dat het even wennen is, maar meid je ziet er geweldig uit!! Kus

  • 11 Maart 2015 - 17:49

    Vellah:

    Wow, wat mooi! Dat mag je in Nederland ook wel aanhouden. You Bengalese hottie!

  • 12 Maart 2015 - 05:16

    Marion:

    Hoezo stress? Het resultaat is in ieder geval een feest voor de ogen!

  • 12 Maart 2015 - 06:32

    Onbewolkt:

    IK.
    WAS.
    NIET.
    GEFRUSTREERD.
    IK.
    WAS.
    ER.
    NA.
    267 WINKELS.
    IN.
    EN.
    UIT.
    EN.
    IN.
    EN.
    UIT
    WEL.
    KLAAR.
    MEE.
    !
    (oh mijn god, wordt net m'n vader, buiten staan terwijl ma binnen kleding aan t kijken was)

  • 26 Maart 2015 - 11:12

    Margaretha:

    Lieve Kalina,
    Wat een mooie kleuren heb je uitgekozen!! En je mag dus wel korte mouwen dragen. Je begint al aardig in te burgeren hoor.
    Helaas kan ik de tekst niet verder lezen dan Ik ben een re dat zal reus zijn en verder laat hij al 2 weken niet meer tekst zien. snif snif, ik wilde zo graag het hele verhaaltje lezen..
    Nu ga ik dan toch maar verder naar je volgende verhaal over vis

  • 08 April 2015 - 13:20

    Jitta:

    Ik vind het mooi hoor Ka!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kalina

Actief sinds 17 Jan. 2015
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 119423

Voorgaande reizen:

28 Januari 2015 - 21 Augustus 2015

Ontwikkelingswerk via VSO

Landen bezocht: